Home » Tips

Goddelijke jongetje

Eigenschappen:

  • Kijkt oprecht geïnteresseerd en onbevooroordeeld naar collega’s en klanten
  • Creatief, speels. Humoristisch, ondeugend, maar nooit ten koste van anderen
  • Heeft een de-escalerende werking op mensen
  • Jongensachtig enthousiast (‘gaaf idee, dan kunnen we vast dit en dat uitzoeken, laten we gauw een afspraak maken’)

Ventje op het voetstuk (actieve schaduw)

Gedrag als medewerker:

  • Ook wel: tirannetje op de troon
  • Hoogmoedig
  • Waant zich onkwetsbaar vanuit de gedachte dat zijn ideeën altijd briljant zijn
  • Schreeuwt moord en brand als hij begrensd wordt. Duldt niemand naast zich. Solist
  • Ziet contact en relaties als een manier om controle te krijgen
  • Is de medewerker die zich snel in de organisatie omhoog kletst (dwingende blik), terwijl collega's zich afvragen of hij het wel allemaal kan

Gedrag als sollicitant:

  • Kan een jongeman zijn met al een relatief groot aantal job hops op zijn cv. Is het type sollicitant waarbij je zeker referenties moet nabellen
  • Is de sollicitant die het normaal vindt dat hij op een functie reageert die eigenlijk te hoog gegrepen is. Wordt waarschijnlijk geïrriteerd wanneer hij hierop bevraagd wordt
  • Bluft zich door het gesprek heen. Trekt ongemerkt, ogenschijnlijk aardig de leiding naar zich toe
  • Tip: vraag goed door naar of hij kan samenwerken en of hij tegenspraak duldt. Komt waarschijnlijk slecht uit zijn woorden wanneer hij concrete voorbeelden moet geven
  • Tip: vraag goed door naar hoe hij bij verschillende werkgevers met autoriteit omgegaan is
  • Tip: vraag waarom hij bij zijn huidige werkgever weg wil, terwijl hij ogenschijnlijk net op een goede functie zit. Misschien wordt daar de grond hem te warm onder de voeten of is hij kwaad omdat hij te weinig waardering krijgt (en dan is zijn wraak weggaan)

Watje (passieve schaduw)

Gedrag als medewerker:

  • Ook wel: zwakke prinsje
  • Lijkt in eerste instantie goede ideeën te hebben en goede keuzen te maken, maar loopt al gauw vast. Maakt niks af en roept dan onnodige en dus kostbare hulp in. Stelt tot vervelens toe checkvragen bij de opdrachtgever
  • Heeft altijd verklaringen paraat waarom iets mislukt
  • Klaagt gauw en veel. Buigt een gesprek waarin iemand stoom afblaast of steun vraagt om naar zijn eigen klachten
  • Staat zijn macht af aan anderen en neemt geen verantwoordelijkheid, maar voelt zich gauw tekortgedaan. Is passief-agressief of kan ineens vlijmscherp zijn. Schoffeert dan collega’s en klanten
  • Weet anderen zo te manipuleren dat ze hem ontzien, voor hem een uitzondering maken en dat nog logisch vinden ook. Doet anderen geloven dat ze hem iets schuldig zijn 

Gedrag als sollicitant:

  • Ziet alleen zijn eigen leed. Zegt ‘wat rot voor mij dat ik te laat voor dit gesprek ben omdat de NS de overstaptijd te kort gemaakt heeft’ in plaats van ‘wat vervelend dat u moest wachten omdat ik de overstaptijd verkeerd inschatte’
  • Vraagt misschien van hrm om een schema met sollicitatiegesprekken voor hem aan te passen (met alle gevolgen van dien)
  • Tip: vraag hem naar welke ambities hij heeft en wat hij het leukste aan de vacature vindt. Komt dan waarschijnlijk niet uit zijn woorden
  • Tip: vraag door op waaruit blijkt dat hij voor zijn vak staat (beroepstrots) en dat collega’s hem accepteren. Zal lauw reageren en zich klein maken
  • Kan verzoeken om een selectiecriterium bij hem minder mee te laten wegen of stuurt hierop aan (frame: ‘dat doen jullie mij toch niet aan hè?’)

Op 8 juli 2020 van 10 - 11 uur geef ik over deze 4 archetypen een webinar. Aanmelden >>